20 września 2014

Przybij piątkę

Praca podczas lekcji to nie tylko siedzenie w ławce, to również gry i zabawy edukacyjne, śpiewy i tańce, a także spotkania na dywanie (circle time). Spotkania na dywanie mają różny charakter. Czasem swobodnie rozmawiamy o ważnych sprawach, ustalamy zasady, omawiamy minione wydarzenia. Niekiedy czytamy, pracujemy w parach, grupach wykonując poszczególne zadania. Bardzo często jest to również czas przekazywania ważnych informacji, rozwiązywania problemów, odnajdowania odpowiedzi na trudne pytania. Wtedy też, oczekuję od uczniów pełnej koncentracji i skupienia. 

Przeglądając blogi amerykańskich nauczycielek natknęłam się na metodę Whole Brain Teaching, której elementy z powodzeniem można wykorzystać w polskiej szkole. Zainteresowanych tematem odsyłam do strony http://www.teachingandlearningtogether.com/whole-brain-teaching.html
Metodzie tej towarzyszą zasady postępowania i wśród tychże zasad odnalazłam te, pasujące do spotkań na dywanie.  
Przybij piątkę to zestaw pięciu reguł, które pozwalają na przygotowanie grupy do tej części zajęć, w których niezwykle ważna jest uwaga i skupienie. Karty, których autorką jest Donna Conway, pobrałam ze strony Techers Pay Teachers i przerobiłam napisy na język polski. Opis zastosowania kart znajdziecie na stronie Donny
A oto karty w całej okazałości
Karty wydrukowałam w formacie A5, przedziurkowałam rogi i zawiesiłam na metalowych obrączkach. Wiszą na tablicy, w zasięgu ręki. Przed daną aktywnością przypominamy sobie 5 zasad, czyli "przybijamy piątkę" Oczywiście w momencie kiedy przychodzi czas na wypowiedzi uczniów dochodzi zasada "Słucham co mówią inni"
Jasno określone reguły zachowania i konsekwentne ich egzekwowanie pozwala na lepsze funkcjonowanie uczniów i sprawną organizację zajęć. Polecam!
 

4 komentarze:

W mojej klasie pisze...

Ostatnio zaczęłam czytać na temat Whole Brain Teaching i staram się małymi krokami elementy wprowadzać, wybrane. Na początek poszło - Class - Yes ;) od pierwszej chwili rozkwita i jest kochane przez dzieci..i działa!
Twoje: Przybij piątkę - super!
A, że zrobiłaś po polsku! Tego brakuje! Brawo! Wykorzystam, jeśli można..
Dziękuję za pomysł.

Joanna Apanasewicz pisze...

Dziękuję Sabino za miłe słowa. Whole Brain Teaching też mi się podoba ale nie wszystko, tak więc przemycam tylko elementy:)

jotka pisze...

Bardzo się cieszę, że trafiłam na ten blog, uwielbiam spotykać ludzi z pasją i tzw. niespokojne dusze. Dla mnie super! Zabawy w j.ang.to też moja działka(podyplomówka)
Pozdrawiam serdecznie z Inowrocławia

Anonimowy pisze...

Witam
czy może mi Pani napisać jak wydrukować każdy obrazek w formacie A5? Dziękuję i pozdrawiam Magda