16 lutego 2015

Szacowanie

Szacowanie to umiejętność określania przybliżonej wartości jakiejś wielkości. Wykorzystuje się je w metrologii, handlu czy rolnictwie. Dzieci lubią bawić się w szacowanie, aczkolwiek wielokrotnie spotykałam się z sytuacją, kiedy to za wszelką cenę starały się podać prawidłowy wynik i uciekały się do stosowania sztuczek. Niemniej jednak zabawa jest bardzo lubiana przez dzieci i warto ją wykorzystać na zajęciach matematycznych.
Do zabawy potrzebne nam będą drewniane sześciany, kolorowe kartki i flamaster. Układamy na kartce papieru wzór z sześcianów i obrysowujemy jego kontury. Na odwrotnej stronie kartki można zapisać ile sześcianów wykorzystaliśmy do stworzenia figury. Tworzymy kilka bądź kilkanaście kart z różnym układem klocków a następnie dajemy dziecku do zabawy.


Zadaniem dziecka jest najpierw oszacować z ilu sześcianów składa się dana figura i zapisanie tej liczby na karteczce w celu późniejszego sprawdzenia. Następnie dziecko układa klocki wypełniając figurę i przelicza ile elementów wykorzystało. Uczniowie mogą bawić się w parach, bez udziału nauczyciela.






0 komentarze: